Angst om te reanimeren? Niks doen is de grootste fout!

Angst om te reanimeren? Niks doen is de grootste fout!

21-04-2017

1 op de 3 mensen met een EHBO- of BHV-diploma blijkt niet in actie te durven komen als er gereanimeerd moet worden. Waarom? Angst om fouten te maken bijvoorbeeld. ‘Ja, het kán gebeuren dat je een of meerdere ribben breekt bij de hartmassage. Maar geloof me, als die persoon het daardoor wel kan navertellen dan is hij of zij je die gebroken rib eeuwig dankbaar.’

‘Maar wat als er iets fout gaat?’ is een veelgehoorde angst bij reanimeren vertelt Pauline van der Driessche, opleidingsadviseur bij G4S. Maar mocht ze zelf ooit een hartstilstand krijgen, hoopt ze dat de eerste omstander die haar te hulp schiet zich vooral niet laat leiden door die angst.

Niks doen is fout

’Wel of geen EHBO-diploma: niks doen is in principe het ‘foutste’ wat je als omstander kunt doen bij hartfalen. Probeer in ieder geval iets! Je kunt in principe niks fout doen. Dat proberen we ook altijd mee te geven in onze EHBO- en BHV-cursussen.’

Reanimeren blijkt volgens Pauline overigens wél het onderdeel van de EHBO- of BHV-cursus waarbij de cursisten het beste opletten. ‘Mensen vinden het interessant en willen graag weten hoe het werkt. Het is even wat anders dan een pleistertje plakken natuurlijk. In geval van reanimatie is er geen tijd te verliezen. Dan wil je wel weten wat te doen.’

Verminderd denkvermogen

Hoe komt het dan dat relatief gezien zoveel mensen het laten afweten als het erop aan komt? ’Zo’n situatie is ontzettend stressvol,’ vertelt Pauline. ‘Als BHV’er of EHBO’er oefen je waarschijnlijk maar 1x per jaar, in je herhalingscursus. Op een pop nota bene. In de realiteit heb je ineens met een écht slachtoffer te maken dat niet meer ademt. Je adrenaline schiet omhoog en vervolgens gaat je denkvermogen achteruit. En dan kan de angst en onzekerheid toeslaan: hoe zat het ook alweer?’

Bel direct 112

Wat moet iemand in zo’n situatie doen? ‘Sinds afgelopen zomer zijn er nieuwe richtlijnen opgesteld als iemand buiten bewustzijn is. Gelukkig. Angst of onwetendheid kan nu in principe geen reden meer zijn.’

‘Voorheen voerde je eerst een aantal handelingen uit om te constateren dat reanimatie noodzakelijk was. Pas dan belde je met 112. Dat laatste is naar voren geschoven. Nu moet je gelijk 112 bellen vóór je in acte komt. Voordeel hiervan is dat de meldkamer centralist je vanaf dat moment stap voor stap kan coachen. Die helpt je om je onzekerheid aan de kant te zetten en daadkrachtig en correct te handelen tot de hulpdiensten zijn gearriveerd.’

Dicht bij de realiteit


Kan je als burgerhulpverlener eigenlijk wel écht voorbereid zijn op zo’n niet alledaagse noodsituatie? ‘In de trainingen van G4S wordt altijd een link gelegd met de realiteit. We werken regelmatig met lotusslachtoffers om de spanning en hectiek van zo’n moment na te bootsen. Tot het moment van reanimeren. Dat kun je namelijk niet oefenen op een echt persoon. Aanvullend laten we daarom  geluidsfragmenten horen van waargebeurde gesprekken tussen een omstander en de 112 meldkamer waarbij er een slachtoffer ter plekke gereanimeerd moet worden. We merken vaak dat het veel losmaakt bij de cursisten. Maar dat is goed, want zo worden ze minder verrast in een werkelijke noodsituatie en kunnen ze beter hun mannetje staan.’

Mensenlevens

Zelf heeft Pauline nog nooit hoeven reanimeren, maar als opleidingsadviseur bij G4S heeft ze wel dagelijks met het onderwerp te maken. ‘Gelukkig weet ik wat ik moet doen in zo’n situatie. Je weet natuurlijk nooit hoe je reageert. En ja, ik kan me de angst eigenlijk wel voorstellen. Of als iemand er grauw uitziet, dan kan ik me indenken dat je er een beetje akelig van wordt. Er zijn ook mensen die mond-op-mondbeademing niet zo hygiënisch vinden. Maar dat moet je dan maar aan de kant zetten, vind ik. We hebben het hier over mensenlevens.’


Wil jij zeker zijn van je zaak?

Tijdens onze BHV-en EHBO-opleidingen leer je hoe te reanimeren en andere levensreddende handelingen te verrichten. Ook leer je kleine brandjes te blussen, een pand snel en veilig te ontruimen en communiceren met hulpdiensten in geval van calamiteiten.

Meer hierover:
BHV cursus (basistraining en herhalingstraining)
EHBO cursus (basistraining en herhalingstraining)

Meer lezen?

Deze artikelen zijn wellicht ook interessant:
Schuilt er een verborgen held in jou?
5 tips om aggressie te vermijden
BHV’er kom uit de kast


«Terug

G4S traint jaarlijks 80.000 cursisten

G4S voldoet aan de belangrijkste richtlijnen en kwaliteitseisen

CCV ISO Certificering Kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgende Nederlandse Reanimatie Raad NIKTA Het Oranje Kruis Nederlands Bureau Brandweerexamens/ NEN Commissie/