Crisismanagementtraining: ‘Je kunt maar beter zijn voorbereid’

Crisismanagementtraining: ‘Je kunt maar beter zijn voorbereid’

22-04-2014

Een gewapende overval, gehackte servers of een bedrijfsuitje met fatale afloop, je wilt er niet aan denken, maar toch zou het zomaar kunnen gebeuren. G4S Training & Safety verzorgt crisismanagementtrainingen op maat om een escalerende calamiteit beheersbaar te maken.

“Wij houden bedrijven een spiegel voor en leggen daarmee kwetsbare processen bloot . Zo zien organisaties in dat ze maar beter kunnen zijn voorbereid op een calamiteit”, vertelt Jack Lenards. Hij is consultant, trainer crisismanagement en opleidingsadviseur bij G4S Training & Safety. “Je hebt snel de neiging om te denken: ‘De kans is zo klein’ of ‘Dat overkomt ons niet’. Maar een incident kan in iedere organisatie plaatsvinden. En stel dát er een crisis is, hoe voorkom je dat het escaleert? Daarbij is het met een overheid die zich steeds meer terugtrekt, des te belangrijker om zoveel mogelijk selfsupporting te zijn.” G4S biedt daarom crisismanagementtrainingen op maat.

Waarvan ligt u wakker?

Het begint met bewustwording: wat kan er gebeuren? Hoe kun je een crisis voorkomen of, als het zich voordoet, beheersbaar maken? Tijdens het intakegesprek speelt Lenards advocaat van de duivel. “Ik vraag bijvoorbeeld: waar ligt het managementteam wakker van? Wat zijn reële risico’s? Daarbij kijken we zowel binnen als buiten de hekken, want ook de omgeving kan een risico vormen.”

Real time training

De volgende stap is een real time training waarbij we met behulp van acteurs een reële gebeurtenis simuleren. Lenards: “Dat komt heel dichtbij, het crisisteam voelt de spanning en adrenaline door hun lijf gaan.” De acteurs spelen bijvoorbeeld een ongeruste echtgenoot, een journalist of een burgemeester. Stel dat in één van uw vestigen een brand uitbreekt, hoe pak je dat aan? Hoe is uw bedrijfshulpverlening en ontruiming georganiseerd? Hoe zorg je dat er geen paniek uitbreekt op de werkvloer? Wat gebeurt er op social media? Wie staat de pers te woord? Direct na de training is een eerste evaluatie, later volgt nog een schriftelijk verslag met adviespunten.

Voorbereid

“Ook daarna houden we contact met onze klanten”, zegt Lenards. “We raden aan om zeker eens per jaar een praktijksimulatie te houden. Het is een training voor een wedstrijd waarvan je hoopt dat hij nooit plaatsvindt. Maar soms gebeurt het toch, en dan kun je er maar beter op zijn voorbereid.”

 

Interesse? Bent u geïnteresseerd in een Crisismanagement of agressie cursus? Neem dan nu contact met ons op via tel: 088-2728657 of per e-mail: .

Liever een standaard training volgen? Kies dan voor een BHV training of EHBO training via deze website.


«Terug

G4S traint jaarlijks 80.000 cursisten

G4S voldoet aan de belangrijkste richtlijnen en kwaliteitseisen

CCV ISO Certificering Kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgende Nederlandse Reanimatie Raad NIKTA Het Oranje Kruis Nederlands Bureau Brandweerexamens/ NEN Commissie/